Za chyby (v zdravotníctve) sa platí

29. júna 2013, prorok, Kto za to môže?

Stará, známa pravda, ktorú každý pozná. Áno, za chyby platíme, platili sme a platiť budeme. Napíšem niekoľko slov o tom, ako platíme za chyby v zdravotníctve.
Na súčasný model zdravotníctva možno hľadieť z viacerých strán, pozrime sa naň z dvoch. Prvou je strana alebo pohľad odborníka – zdravotníka a druhou, pohľad občana – pacienta. Aby som nikomu nekrivdila, pozriem sa na problém nezainteresovane a ukážem, že sa týka nás všetkých.

Ak sa dívame na zdravotníctvo z jednej strany, môže sa nám zdať, že ide o odbor s rozbujneným aparátom, super modernými a mega špecializovanými pracoviskami a luxusnou technikou, do ktorej sa obyčajný človiečik obáva vstúpiť, ale ak ide o záchranu života, všetky názory, obavy, bariéry padajú. Bežnejšou realitou sú však zariadenia, do ktorých pacient prichádza možno aj rád. Ide o zariadenia z čias socializmu, s rozpadajúcou sa gumolitovou dlážkou, oknami, ktoré nepotrebujete ani otvárať, lebo vetrajú cez škáry… Bohužiaľ, tieto zariadenia sa boria s nedostatkom odborného zdravotníckeho personálu. Dôvod, prečo je nedostatok zdravotníckeho personálu, ale aj prečo do nich pacient prichádza možno aj rád, uvediem v závere.

Pacient prichádza k lekárovi s cieľom vyriešiť svoj zdravotný problém. Niekedy sa to podarí, inokedy nie. Domnievam sa, že to bude najskôr preto, lebo moderná medicína sústreďuje pozornosť nie na pacienta, ako jedinečnú bytosť so svojimi pocitmi, emóciami, starosťami, ale pozornosť sústreďuje iba na jeho jednotlivé orgány: hlavu, oko, hrdlo, srdce, pečeň, žalúdok, koleno, žily, krv atď.

Ak nie je v moci zdravotníctva liečiť pacienta komplexne, to je zaujímať sa o jeho životný štýl, rodinu, pracovné podmienky, prostredie, záľuby, spánok… pravdepodobne nie je v moci ani pacienta zbaviť sa zvykov alebo zlozvykov domnievať sa, že niekto iný, napr. lekár všeobecný, lekár špecialista toho alebo onoho orgánu šibne čarovným prútikom a prinavráti mu zdravie.

A prečo do týchto zariadení (ale nielen týchto) prichádza pacient rád? Pretože v nich nachádza porozumenie, útechu, pohladenie duše a teplý úsmev človeka.
A prečo je v týchto zariadeniach nedostatok odborného zdravotníckeho personálu? Nuž najmä preto, lebo nezvládli ťarchu modelu, ktorý im naočkovali kompetentní vo forme injekcie, že zdravie je tovar a táto činnosť sa stala púhym biznisom. Po politickom biznise by sme ho mohli dať pokojne na druhé miesto.

Za chyby sa naozaj platí. Tvrdo a nekompromisne!