Čriepky z učiteľského kabinetu

14. októbra 2012, prorok, Kto za to môže?

Prešla som školstvom od najnižšieho stupňa po najvyšší a verte mi, dodnes mám v úcte všetkých svojich učiteľov, ktorí učili za veľmi ťažkých podmienok a svoje platy si museli riadne oddrieť, zaslúžiť si ich, ale zároveň si vybudovali rešpekt a obdiv na dlhé roky.

Nemám rada otázku zvyšovania platov učiteľov am blok… radšej si prečítajte vypočuté čriepky z učiteľského kabinetu ako ich vyrozprávala ekonómka jednej základnej školy zo stredoslovenského kraja, potom pochopíte prečo.

 

  1. vysokej škole pre učiteľov 1. stupňa hovorím, že študujú odbor čítanie a písanie, pretože sú nepredstaviteľné namyslené. Ich namyslenosť sa prejavuje v hraničnej neochote pomôcť jedna druhej, ich spolužitie je skôr o striehnutí, ako pristupuje vedenie školy k ostatným, či náhodou nemá vedenie školy iný meter na kolegyňu alebo kolegu a potom začína topenie v lyžici nenávisti a zlomyseľnosti… na margo ich namyslenosti uvediem dva príklady:

a)      ak žiaci na predmetoch u pani učiteľky XY nezdieľajú ten istý názor na problém alebo prijímajú informácie s námietkami prípadne si dovolia povedať svoj názor na vec, pani učiteľka im povie: „ale ja mám na to školu“ (aké plytké…)

b)      tá istá pani učiteľka bola neskutočne urazená a pobúrená, lebo jej pani upratovačka, asi o 15 rokov staršia, nedala prednosť pri nastupovaní do autobusu a to už nehovorím, že nasledujúci deň bola horúcou témou v školskom kabinete téma, čo si tie upratovačky vôbec dovoľujú…

  1. pracovná doba je smiešna. Niekde je to tak, že ak učiteľ učí tri hodiny a nasledujú po sebe, o pol jedenástej je učiteľ doma. Stáva sa však, že občas musí zastupovať, začo má 30 % príplatok za nadčas – za hodinu, na ktorú sa možno ani nepripravoval. Za štyri takto suplované hodiny má nárok na jeden deň náhradného voľna. Na niektorých školách zaviedlo vedenie škôl, že učitelia musia aj keď nevyučujú, ostať na pracovisku do pol druhej. V tom čase môžu robiť práce, ktoré súvisia s vyučovacím procesom, trebárs upratovanie kabinetu alebo príprava pomôcok. Bohužiaľ v týchto školách by ste sa nedorezali krvi cez negatívne emócie a negatívnu energiu, ktorá tam prúdi.
  2. už som niekoľko krát uviedla, že naša spoločnosť je chorá, totálne chorá, lebo zaviedla ako pre lekárov, tak aj pre učiteľov akési kreditové vzdelávanie a nie je to zadarmo. Učitelia majú predpísaný počet kreditov, za ktoré majú mesačný príplatok 70,– € a dostávajú ho 7 alebo 8 rokov. No, ma podrž, ja si myslím, že učiť 7 alebo 8 rokov to isté, keď sa už aj staré babky na trhu sťažujú, že tempo života je neskutočné rýchle, kladiem si otázku či informačný vek obchádza školstvo?
  3. učitelia majú 45 dni dovolenky. Ozvite sa v diskusii všetci vy, ktorí máte 45 dni dovolenky mimo všelijakých iných prázdnin počas školského roka. Neviem, či tu uvediem správnu informáciu, ale údajne V. Mečiar vypočítal, že učiteľ je doma viac ako 100 dni z pracovného roka 365 dni. Možno je načase uvažovať o pedagogickom minime.
  4. ak sme v školskom kabinete, uvediem príklad zo života ekonómky na ZŠ. Vieme, že v tejto oblasti sa menia zákony, predpisy, nariadenia rýchlosťou blesku a aj napriek tomu, je potrebné si často krát informácie overovať alebo sa jednoducho poradiť, ako to robí tá – ktorá ekonómka. Vraj nikdy nebol problém, keď dvihla telefón a zavolala kolegyni hoc aj na druhý koniec republiky, vždy si vedeli poradiť a odovzdať si rady. Alebo, ako pracuje vychovávateľka. Vychovávateľke stačí na výkon svojho povolania stredná škola, odbor vychovávateľstvo. Vychovávateľka na ich škole, o ktorej hovorím je milá, svedomitá, usilovná, šikovná, s láskou robí svoje povolanie, má úžasné nápady, získava si deti, buduje si rešpekt, má obdivuhodný poriadok v družine. Učiteľky si k nej chodia pre nápady, ale keď ona potrebuje niečo poradiť z pedagogického hľadiska, nikdy jej neporadia a neporadia ani jedna druhej (to by tak vyzeralo, aby jednu mali deti radšej, ako druhú alebo aby jedna mala iné benefity, ako druhá….

 

Sťahoval sa mi žalúdok a som rada, že moje deti sa nemusia stretávať s učiteľmi v školách, ale nedalo mi nepoložiť jej otázku: „prečo je to tak“?

Uvádzam odpoveď moje známej ekonómky: asi preto, lebo sa nemusia veľmi snažiť, v práci trávia málo času a všetko im padlo k nohám samé, asi aj preto sú také namyslené.

 

Môj dovetok: učiteľ by nikdy nemal byť namyslený, mal by si vybudovať rešpekt, cez ktorý sa vybuduje postavenie a získa titul OSOBNOSŤ a svoju prácu by nemal vykonávať iba pre finančné zabezpečenie, ale mal by ho pokladať za poslanie. Ak tak nie je, radšej nech ide podnikať. Až vtedy uvidí, aký je rozdiel pracovať a „pracovať“. Nebudem sa nikomu ospravedlňovať, pretože viem, že aj dnes si mnohí učitelia robia svoju prácu s láskou a preto im patrí srdečné ĎAKUJEM a títo si zaslúžia zvýšiť platy nie o 5 %, ale o 50 %.