Založ si blog

Slováci, (ne)zadlžujme sa priveľmi

Dá sa vôbec v dnešnej dobe nezadlžovať? Tisíc a jeden občan tohto Bohom a politikmi ťažko skúšaného štátiku by rozhodne povedal: NEDÁ SA!!!

Dnes mi pipla esemeska, rozpráva priateľka doma, nemáš požičať 200 euro, nenabehla mi výplata, nechcem platiť penále, mám termín úveru, zajtra vrátim. Obliali ma mrákoty, nemám rada tieto situácie, neviem sa vyhovárať, neviem presvedčivo klamať… , tá osoba má svojich blízkych, priateľov a spolupracovníkov… , prečo práve ja? Je mi ľúto týchto ľudí, chcem pomôcť a zároveň neprísť do problémov… . Zmes pocitov začala vo mne tancovať a chcela som zo dna duše vydolovať nejakú, hocijakú výhovorku, aby spĺňala parametre pravdy. Pravda je ako minca, má dve strany. Boli to ťažké okamihy. Vtom zazvonil mobil. Volal.

– Poslal som ti esemesku, čítala si?

– Čítala.

– Zachrániš ma?

– Nemôžem, som na peenké, dostávam jednu tretinu z tvojej výplaty… , naozaj nemôžem.

– Ja by som zajtra… .

– Ja viem ja, ťa chápem… , ale rozumej, mám tak málo a z toho mála sa nedá vyžiť. Nieto ešte požičať.

Tu príbeh z ulice zakončím, sú ich na stovky, možno tisíce.

Druhý, vypočutý v autobuse hromadnej dopravy.

Včera som si dala na obed dva pečené jablká, to ti bola dobrota.! Kúpila som ich pred týždňom v Kauflande, neviem, kde v krkahájoch vyrástli. Nad jedným pultom nápis: krajina pôvodu Slovensko; nad druhým: krajina pôvodu Poľsko. To by som chcela vidieť, žeby ich tak triedili… !? Keby aspoň neklamali, jablká rovnakej chuti, farby, vône, kyslé jak šľak. Človek už nemôže veriť nikomu a ničomu.

(Verím, lebo to isté som videla asi pred dvomi týždňami v Bille, nad jedným pultom: krajina pôvodu Maďarsko, nad druhým: krajina pôvodu Slovensko… jablká akoby ich jedna mater mala…).

Príbeh tretí.

Nedávno som bola na zaujímavej prednáške s názvom Strava proti depresii (podľa ročných období).

Prostredie jednej útulnej kaviarničky, úžasná lektorka s mnohoročnými skúsenosťami v danej oblasti veštili príjemne strávený adventný čas. Nebola to prednáška, počas ktorej lektor odrapká presvedčivo naučené frázy z kníh. Boli to skúsenosti získané v trojgeneračnej rodine a dali tušiť, že ak to funguje v trojgeneračnej rodine, je veľký predpoklad fungovania aj v iných rodinách.

Pani lektorka počas celej prednášky nabádala poslucháčov k aktívnej komunikácii na danú tému, prípadne skúsenosti k tej ktorej informácii, niekedy veľmi jednoducho: Počuli ste už o tom? Čítali ste o tom? Čo si o tom myslíte? Aký je váš názor? Jednu z otázok rozoberiem bližšie.

Viete o tom, že neskorá jeseň je obdobím, kedy depresia najviac a najradšej navštevuje svoje obete?

Práve v tomto období, období neskorej jesene a zimy. V období neskorej jesene, asi od polovičky septembra do polovičky novembra dominujúcimi orgánmi fungovania fyzického tela sú pľúca a hrubé črevo; element KOV a z emócií sú to vitalita, smútok a depresia.

V období zimy, od spomínaného novembra do polovičky februára svojej úlohy vo fyzickom tele sa zhosťujú vylučovacie orgány, ľadviny a močový mechúr. Vládne element VODA.

a dominujú emócie: tvorivosť, strach, ktorý prechádza do paniky, hrôzy až fóbií.

Emócie sú neodmysliteľnou súčasťou človeka, idú ruka v ruke s človekom s práve preživaným obdobím. Nedajú sa oddeliť. Preto je v jeseni a v zime viac depresívnych pacientov, ako na jar, kedy všetko v prírode raší a hlási sa k životu. Leto je obdobím, kedy by mal človek venovať viac pozornosti a úsilia dopestovaniu plodov Zeme, aby bol dostatok pre nadchádzajúce obdobie. Presne, ako to robili naši rodičia a prarodičia.

Ako súvisí posledný príbeh s nadpisom blogu? Veľmi úzko.

Keď sa lektorka pýtala, čo spôsobuje depresiu, takmer všetci sa zhodli na tom, že smútok, strach a depresiu vniesla do života doba – obdobie, ktoré práve prežívame a aj nezamestnanosť… , hoci všetci v úvode zastavali názor, že za všetko, čo človek prežíva, môže SÁM, lebo SÁM môže o mnohých veciach rozhodnúť a sám by mal niesť za ne zodpovednosť.

Bolo to naozaj veľmi pozoruhodné a mali sme čo robiť, aby sme z témy prednášky neskĺzli do politikárčenia.

Na záver sa hodí spomenúť ešte jeden moment.

Príroda nám dala do vienka veľa produktov zdravej výživy, ktoré by sme MOHLI a MALI využiť pre svoje zdravie. Neskorá jeseň a zima ponúkajú dva kráľovské druhy ANTIDEPRESÍV. Sú nimi tekvica Hokkaido a kyslá kapusta… . Ruku na srdce, požíva ich človek v dostatočnom množstve, aby sa ochránil proti depresii? Asi sotva. Človek radšej navštívi lekára a siahne po chémii, ktorá sotva človeku pomôže, ale veľmi aktívne požiera naše peňaženky zvnútra.

(… a momentov, keby by sme mohli viac chrániť sa strážiť svoje peňaženky je dosť…,. Dnes som si našla v schránke túto ponuku. Dokážu jej všetci odolať, keď je taká POHODLNÁ… , presne ako spomínaná chémia na naše zdravie!.?)

IMG_1992

Realita dneška

21.02.2015

Referendová sopka

04.02.2015

Viem si predstaviť, ako bude vyzerať nedeľa 8. februára u nás doma. Pokojná, pohodová, s predlženým spánkom možno aj do deviatej… , jednoducho taká zavidenia hodná. Biela bude aj naďalej biela. Čierna ostane čiernou. Pracovná doba v nákupných centrách sa nezmení a všetci nákupov chtivých si budú môcť s chuťou utrácať svoje chechtáky. Ak nepríde väčšia [...]

Pastiersky list. Posolstvo prvé.

26.01.2015

Téma 1. kvartálu roku 2015 nenechala suchou a neznalou jedinú domácnosť, jedinú osadu, jediný dialóg dvoch známych či priateľov, jediného blogera či novinára. Referendum. Áno, referendum, vojde do dejín Slovenska a možno aj do učebníc dejepisu alebo morálky. Vhodnosť zvážia, ako vždy, kompetentní. Poviem pravdu, nemám rada túto tému a po prečítaní titulkov správ [...]

Tunde Onakoya

Nigérijský šachista prekonal rekord, na Times Square hral šach cez 58 hodín

20.04.2024 17:26

Tunde Onakoya dúfa, že sa mu vďaka tomuto výkonu podarí zhromaždiť milión dolárov na podporu vzdelávania detí v Afrike.

Medveď

Vlani 14, tento rok už 10. Stretnutie s medveďom môže mať fatálne následky. Ale čo stretnutie s diviakom?

20.04.2024 15:49

Medveď reaguje útokom alebo agresívnym prístupom častejšie voči ľuďom, ktorí sú pri stretnutiach aktívni.

Krádeže áut USA - 2016

Zo závodu ukradli a predali súčiastky za trištvrte milióna eur, polícia obvinila šesť páchateľov

20.04.2024 15:18

V prípade preukázania viny hrozí obvineným trest odňatia slobody na desať až pätnásť rokov.

prorok

Postrehy zo života, ktoré rozplačú..., potešia..., poučia... ak aspoň jednému vyčarím úsmev na tvári, ak aspoň jedného poteším, ak aspoň jedného poučím, budem šťastná. Som tu pre vás... jedná z vás. ...viem sa rýchlo nadchnúť, viem sa rýchlo rozhodnúť, viem sa rýchlo a nahlas rozhnevať... to som ja

Štatistiky blogu

Počet článkov: 69
Celková čítanosť: 216727x
Priemerná čítanosť článkov: 3141x

Autor blogu